Το ότι οι Σκοπιανοί δεν εφαρμόζουν, όπως θα έπρεπε, τη Συμφωνία των Πρεσπών είναι ένα γεγονός… Το ότι στην πατρίδα μας το αντιμετωπίζουμε με μια σχετική χαλαρότητα, είναι επίσης γεγονός, όταν την ίδια ώρα οι Βούλγαροι, με μια σθεναρή στάση, ζητούν μετ’ επιτάσεως από τους Σκοπιανούς να αποδεχθούν συγκεκριμένες θέσεις τους, οι οποίες να ικανοποιούν την ιστορική -κατά τη Σόφια- αλήθεια!
Η δική μας χαλαρότητα στην εφαρμογή της Συμφωνίας των Πρεσπών έχει αποθρασύνει τους Βορειομακεδόνες γείτονές μας, οι οποίοι δεν υλοποιούν ούτε τα αυτονόητα!
Συγκεκριμένα:
- Αρνούνται να εφαρμόσουν την αλλαγή του ονόματος σε δημόσιους οργανισμούς και οργανισμούς δημοσίου δικαίου.
- Αρνούνται να εφαρμόσουν την αλλαγή του ονόματος σε νομικά πρόσωπα που φαινομενικά δεν υπάγονται στον απευθείας έλεγχο του κράτους, όπως είναι οι αθλητικές ομοσπονδίες και ενώσεις. Ολοι θα θυμούνται τη διπλωματική ένταση που προκάλεσε τον Ιούνιο του 2022 η εμφάνιση της εθνικής τους ομάδας ποδοσφαίρου με το εθνόσημο «Μακεδονία» στις φανέλες των παικτών! Ο ίδιος, ο τότε πρωθυπουργός Ζόραν Ζάεφ, που είχε υπογράψει τη Συμφωνία των Πρεσπών, την… έγραψε στα παλαιότερα των υποδημάτων του, κάνοντας ανάρτηση στα social media με το «μακεδονικό» εθνόσημο! Τότε η Αθήνα είχε αντιδράσει «παγώνοντας» την κύρωση μνημονίων συνεργασίας.
- Αρνούνται να εφαρμόσουν την αλλαγή του ονόματος σε πινακίδες.
- Αρνούνται να εφαρμόσουν το τμήμα της συμφωνίας που τους υποχρεώνει να αναρτούν πινακίδες σε ιστορικά μνημεία για την ελληνική καταγωγή των Μακεδόνων.
- Αρνούνται να αφαιρέσουν τον ήλιο της Βεργίνας από αρκετά ακόμα δημόσια κτίρια στα οποία έχει απομείνει το ελληνικό αυτό σύμβολο.
- Αρνούνται να αφαιρέσουν χάρτες της «Μεγάλης Μακεδονίας» -που συμπεριλαμβάνουν και ελληνικά εδάφη- και υπάρχουν σε μουσεία και σε αρκετά σχολικά βιβλία.
- Και, τέλος, αρνούνται να αφαιρέσουν τον όρο «Μακεδονία» από πολλά εμπορικά σήματα.
Τελευταία, στη σκοπιανή προκλητικότητα προστέθηκε και ένα ακόμα ζήτημα πολύ πιο σοβαρό -κατά την ταπεινή μου άποψη- από όλα τα παραπάνω: Οι Σκοπιανοί θέλουν ονομάσουν την Αυτοκέφαλη Εκκλησία τους «Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία - Αρχιεπισκοπή Αχρίδος». Μάλιστα, στην προσπάθειά τους αυτή έχουν βρει συμμάχους τη Ρωσική Εκκλησία και το υποτελές στη Μόσχα Πατριαρχείο της Σερβίας!
Και μη βιαστούν κάποιοι να πουν ότι η κίνηση αυτή έχει προκύψει από κάποια εκδικητική διάθεση για τη στάση της Ελλάδας στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία… Πίσω από την πρόκληση αυτή κρύβεται η άκρατη φιλοδοξία του Ρώσου Πατριάρχη Κυρίλλου να πάρει από τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο τον τίτλο του «Οικουμενικού» και να καταστήσει τη Μόσχα «Τρίτη Ρώμη»!
Βέβαια, η εθνοτική πολιτική που ακολουθεί ο Κύριλλος, με όπλο τον πανσλαβισμό, εξυπηρετεί την επεκτατική πολιτική του Κρεμλίνου. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι, όταν οι Σκοπιανοί είχαν ζητήσει από το Φανάρι την Αυτοκεφαλία από τη Σερβική Εκκλησία, ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος την παραχώρησε με την προϋπόθεση στην ονομασία της νέας Εκκλησίας να μην περιέχεται ο όρος «Μακεδονία».
Η Ελλαδική Εκκλησία έκανε δεκτή την Αυτοκεφαλία υπό την προϋπόθεση της εφαρμογής του παραπάνω όρου.
Δυστυχώς όμως η εξέλιξη της υπόθεσης εξυπηρέτησε μόνο τον σκοπιανό μεγαλοϊδεατισμό… Οι ιεράρχες την γειτονικής χώρας ακύρωσαν κάθε έννοια εκκλησιαστικής τάξης χάριν του εθνικισμού, τον οποίο τους φούντωσαν Ρώσοι και Σέρβοι! Στο σημείο αυτό πρέπει να θυμίσουμε ότι οι Ρώσοι, ενώ δεν αποδέχονται την Αυτοκεφαλία στους Ουκρανούς, για να παίξουν τα γεωπολιτικά τους παιχνίδια εμφανίζονται ένθερμοι θιασώτες της Αυτοκεφαλίας των Σκοπιανών!
Επιπλέον, η υπόθεση αυτή βάζει μια επικίνδυνη «εκκλησιαστική φωτιά» στο ήδη βεβαρημένο -από άποψη εθνικισμού- κλίμα στα Βαλκάνια.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην ονομασία που θέλει να αποκτήσει η Σκοπιανή Εκκλησία, εκτός από το Φανάρι και την Αθήνα, αντιδρά και η Εκκλησία της Βουλγαρίας.
Η ένσταση της Σόφιας έγκειται στον όρο «Αρχιεπισκοπή Αχρίδος», καθώς θεωρεί ότι αυτός ο τίτλος τής ανήκει ιστορικά. «Αρχιεπισκοπή Πρώτης Ιουστινιανής, Αχρίδων και πάσης Βουλγαρίας» ήταν η πρώτη ονομασία της Βουλγαρικής Εκκλησίας.
Μπορεί στην πατρίδα μας το θέμα να μην υπάρχει επί της ουσίας στην επικαιρότητα, στη Βόρεια Μακεδονία όμως το θέμα έχει λάβει μεγάλες πολιτικές διαστάσεις.
Με τη Μόσχα να φροντίζει συχνά πυκνά να «ρίχνει λάδι στη φωτιά», ο μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Αντώνιος, «υπουργός Εξωτερικών» της Ρωσικής Εκκλησίας, σε πρόσφατη επίσκεψή του στη Βόρεια Μακεδονία, ενώπιον του Σκοπιανού Αρχιεπισκόπου Στεφάνου, μιλούσε συνεχώς για «Μακεδονική Εκκλησία».
Την… ασίστ του Ρώσου μητροπολίτη αξιοποίησε ο Σκοπιανός Πρόεδρος Πενταρόφσκι λέγοντας ότι «δεν έχει κανένα πρόβλημα με οτιδήποτε κινείται σε αυτό το πλαίσιο, λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι η Εκκλησία της Ρωσίας αναγνώρισε τη «Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία»!
Η ρωσική αυτή δραστηριότητα έχει κάνει πολλούς ορθοδόξους ιεράρχες να είναι έντονα επικριτικοί απέναντι στη Μόσχα. Χαρακτηριστική του κλίματος είναι η δήλωση του Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας Μακαρίου, ο οποίος χαρακτηρίζει το Ρωσικό Πατριαρχείο «εκκλησιαστικό υπόκοσμο»!
Ο εκκλησιαστικός πόλεμος έχει φθάσει εδώ και καιρό στην πόρτα μας και οι πλείστοι εξ ημών δεν έχουμε συνειδητοποιήσει την κρισιμότητά του και κυρίως το πόσο συνυφασμένος είναι με τα γεωπολιτικά μας συμφέροντα.
Και, δυστυχώς, έχουμε να δούμε ακόμα πολλά επεισόδια από τον πόλεμο αυτόν!
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ
20/11/2024