Quantcast

Αλκ. Καλαμπόκης: Προκλήσεις και ευκαιρίες για τις εξαγωγές

Η Ελλάδα έχει καταφέρει να ενισχύσει σημαντικά την εξαγωγική δραστηριότητά της. 

Στον κλάδο των τροφίμων και ποτών, προϊόντα όπως το ελαιόλαδο, το κρασί, τα φρούτα και τα λαχανικά απολαμβάνουν υψηλή ζήτηση στο εξωτερικό. Ο φαρμακευτικός κλάδος έχει αναδειχθεί σε έναν από τους πιο δυναμικούς τομείς εξαγωγών, τα χημικά προϊόντα έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο, με εξαγωγές από ένα ευρύ φάσμα προϊόντων, αλλά και ο τουρισμός συμβάλλει σημαντικά με την εισροή συναλλάγματος.

Παρά την πρόοδο, όμως, οι ελληνικές εξαγωγές αντιμετωπίζουν και σημαντικές προκλήσεις. Για παράδειγμα, η ελληνική γραφειοκρατία μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο, αυξάνοντας το κόστος και τον χρόνο που απαιτείται για την ολοκλήρωση των διαδικασιών. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν και τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, συχνά δυσκολεύονται να εξασφαλίσουν την απαραίτητη χρηματοδότηση, υπάρχουν χώρες που επιβάλλουν εμπορικούς φραγμούς στα ελληνικά προϊόντα. Η ελληνική οικονομία εξακολουθεί να εξαρτάται από συγκεκριμένους κλάδους, όπως τα τρόφιμα και ο τουρισμός, και σε ορισμένους κλάδους αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό, ιδίως από αναδυόμενες οικονομίες με χαμηλότερο κόστος παραγωγής.

Για να αντιμετωπίσει αυτές τις προκλήσεις, η χώρα μας πρέπει να υιοθετήσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική, που θα περιλαμβάνει την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας μέσω της επένδυσης στην καινοτομία, στην τεχνολογία και στην εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού, τη διαφοροποίηση εστιάζοντας σε κλάδους με υψηλή προστιθέμενη αξία, όπως η τεχνολογία, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και οι δημιουργικές βιομηχανίες, το άνοιγμα σε νέες αγορές με υψηλό δυναμικό ανάπτυξης, όπως η Ασία και η Αφρική, τη μείωση της γραφειοκρατίας που θα οδηγήσει σε μείωση του κόστους και τη βελτίωση της χρηματοδότησης ιδίως στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Σε όλα τα παραπάνω πολύ σημαντικός είναι ο ρόλος των φορέων. Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο και να χαράξει μια ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική. Οι τράπεζες να παρέχουν χρηματοδότηση και συμβουλευτικές υπηρεσίες στις εξαγωγικές επιχειρήσεις και οι εξαγωγείς, με τη σειρά τους, να επενδύσουν στην καινοτομία, στην ποιότητα και στο μάρκετινγκ για να διεισδύσουν σε νέες αγορές.

Η χώρα μας, όμως, διαθέτει και ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα για την επέκταση της σε Τρίτες Χώρες, όπως η στρατηγική γεωγραφική θέση της, με αποτέλεσμα να είναι πύλη εισόδου στην Ευρώπη για τις αγορές της Ασίας και της Αφρικής, το υψηλά καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό της, η υψηλή ποιότητα και αυθεντικότητα του τομέα των τροφίμων και ποτών της και ο τουρισμός της. Η Ελλάδα αποτελεί ισχυρό πόλο έλξης για τους τουρίστες. Αυτή η δυναμική μπορεί να αξιοποιηθεί για την προώθηση των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών.

Συνοψίζοντας, μπορούμε να πούμε πως η ανάπτυξη των ελληνικών εξαγωγών απαιτεί μια ολοκληρωμένη και μακροπρόθεσμη προσέγγιση που θα περιλαμβάνει επενδύσεις στην καινοτομία, την επιχειρηματικότητα, την ψηφιακή τεχνολογία και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Με συντονισμένες προσπάθειες από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει τις δυνατότητές της και να καταστεί ένας σημαντικός παίκτης στο παγκόσμιο εμπόριο.