Τα τελευταία χρόνια, οι ελληνικές εξαγωγές αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς προκλήσεις, εξαιτίας παραγόντων όπως οι γεωπολιτικές αναταράξεις, η αβεβαιότητα στην εφοδιαστική αλυσίδα, η μειωμένη ζήτηση σε σημαντικές αγορές, τα υψηλά επιτόκια.
Παρά τις δυσκολίες αυτές, οι ελληνικές εξαγωγές έχουν επιδείξει αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα και υπάρχουν βάσιμες ελπίδες ότι θα ανακτήσουν τη δυναμική τους στη συνέχεια του έτους, εφόσον βελτιωθούν οι συνθήκες στην ευρωπαϊκή οικονομία και στο διεθνές εμπόριο. Στόχος, όμως, παραμένει η σταθερή αύξηση των εξαγωγών, ανεξάρτητα από τις διακυμάνσεις του διεθνούς περιβάλλοντος. Αυτό σημαίνει διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης της ελληνικής οικονομίας, με ιδιαίτερη έμφαση στην ενίσχυση του εξαγωγικού αποτυπώματος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Οπως έδειξε η πρόσφατη έρευνα του ΕΒΕΑ σε συνεργασία με την Deloitte, η μεγάλη πλειοψηφία των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων έχει ή σκοπεύει να αποκτήσει εξωστρεφή δραστηριότητα, αν και τα ποσοστά μειώνονται μεταξύ των πολύ μικρών επιχειρήσεων. Περίπου δύο στις τρεις εξαγωγικές επιχειρήσεις εξάγουν σε μία έως 10 αγορές σήμερα. Αξιοσημείωτο, επίσης, είναι ότι επτά στις 10 επιχειρήσεις διαβλέπουν σταθερότητα και ελαφρά ενίσχυση της εξαγωγικής τους δραστηριότητας το προσεχές διάστημα, με τη μεγαλύτερη αισιοδοξία να εντοπίζεται στις μεσαίες επιχειρήσεις.
Ως προς τα εμπόδια που συναντούν στην προσπάθειά τους, οι επιχειρήσεις αναφέρουν κατά κύριο λόγο τη γεωπολιτική αβεβαιότητα, την έλλειψη κατάλληλα καταρτισμένου προσωπικού και τις δυσκολίες στην αξιοποίηση πιθανών ευκαιριών. Τα εμπόδια αυτά μπορούν να αντιμετωπιστούν, στο πλαίσιο μιας εθνικής στρατηγικής εξωστρέφειας, η οποία θα προωθεί νέες ευκαιρίες εμπορικών συνεργασιών, θα διευκολύνει τη δικτύωση μέσω επιχειρηματικών αποστολών και θα αντιμετωπίζει το έλλειμμα τεχνογνωσίας και δεξιοτήτων των μικρών επιχειρήσεων.
Το ΕΒΕΑ έχει συμβάλει σημαντικά σε αυτή την κατεύθυνση, έχοντας οργανώσει μέσα στο 2024 πολυάριθμες επιχειρηματικές αποστολές, από την Ινδία και την Κωνσταντινούπολη μέχρι την Γκάνα και το Οσλο. Επίσης, σε συνεργασία με το Enterprise Greece και άλλους φορείς, διοργανώσαμε σεμινάρια και εκδηλώσεις για αγορές-στόχους, όπως αυτές της Ασίας, της Αυστραλίας και του Καναδά, ενώ για το προσεχές διάστημα προετοιμάζουμε αποστολές στο Κόσοβο, στη Βουλγαρία, στη Νότια Αφρική, στην Ισπανία, στον Καναδά και στην Αίγυπτο.
Σημείο αναφοράς, στο πλαίσιο αυτής της δράσης, ήταν η πρόσφατη σειρά συναντήσεων αντιπροσωπείας του ΕΒΕΑ στις ΗΠΑ, με σκοπό την προώθηση των διεθνών συνεργασιών και την υποστήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων, ώστε να ανοιχθούν στη συγκεκριμένη, σημαντική αγορά. Μεταξύ άλλων, το ΕΒΕΑ συμμετείχε στο 10th SelectUSA Investment Summit, ενώ πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με εκπροσώπους της πολυεθνικής εταιρείας λιανικού εμπορίου Walmart, με μέλη του διοικητικού συμβουλίου του Εμπορικού Επιμελητηρίου της Ουάσιγκτον, καθώς και με στελέχη του International Trade Center.
Οι επαφές αυτές φέρνουν την ελληνική επιχειρηματικότητα στο προσκήνιο και ανοίγουν διαύλους επικοινωνίας με αγορές στο εξωτερικό.