Quantcast

Μανούσος Μανουσάκης: «Η επιτυχία είναι αέρας» – Όσα είχε αποκαλύψει για τους «Ψίθυρους Καρδιάς» στον Νίκο Χατζηνικολάου και την εκπομπή «Ενώπιος Ενωπίω» το 1998

Στον Νίκο Χατζηνικολάου και την εκπομπή «Ενώπιος Ενωπίω», είχε μιλήσει το 1998 ο σπουδαίος σκηνοθέτης, με τεράστιες επιτυχίες στην ελληνική τηλεόραση, Μανούσος Μανουσάκης, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 74 ετών.

Στην εκπομπή που προβλήθηκε στις 18 Ιουνίου 1998, ο Μανούσος Μανουσάκης είχε μιλήσει με ειλικρίνεια για τη σειρά «Ψίθυροι Καρδιάς», που «έσπαγε» τα μηχανάκια της AGB και προβαλλόταν στο Mega, αποκαλύπτοντας τι συνέβαινε μπρος και πίσω από τις κάμερες με την κοινότητα των τσιγγάνων, αναφέρθηκε στην πολυπόθητη για πολλούς μυστική «συνταγή της επιτυχίας», αλλά και για την αίσθηση «πλαστελίνης» που έχει στα χέρια του, όταν επικοινωνεί συναισθήματα με τους ηθοποιούς που συνεργάζεται.

Στην αρχή της συνέντευξης, σχολιάζοντας το κλείσιμο της σειράς, σχετικά με το κατά πόσο ένα «εντυπωσιακό κλείσιμο» μπορεί να επηρεάσει «την αίσθηση» που αφήνει μια σειρά στον θεατή, είχε δηλώσει στον Νίκο Χατζηνικολάου: «Η τελευταία σου πράξη είναι που δημιουργεί, ή όχι, την υστεροφημία».

Η μυστική συνταγή της επιτυχίας

Ο εμβληματικός Έλληνας σκηνοθέτης, δεν δίστασε να παραδεχθεί ότι η «συνταγή της επιτυχίας» παραμένει άπιαστη. Όπως δήλωσε, δεν υπάρχει συγκεκριμένος κανόνας για τη δημιουργία μιας επιτυχημένης σειράς.

«Μόλις εκπληρωθεί η συνταγή, δεν ισχύει για κάτι άλλο», σχολίασε χαρακτηριστικά.

Η σειρά «Ψίθυροι Καρδιάς», η οποία σημείωσε τεράστια επιτυχία, βασίστηκε σε έντονα συναισθήματα, αληθινά πρόσωπα και έναν ρυθμό που κρατούσε τον θεατή αφοσιωμένο, όπως σημείωσε ο παρουσιαστής του «Ενώπιος Ενωπίω», Νίκος Χατζηνικολάου.

Το πάθος, σύμφωνα με τον κ. Μανουσάκη, είναι απαραίτητο στοιχείο για κάθε καλλιτεχνικό εγχείρημα. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε: «Καλλιτέχνης χωρίς πάθος δεν είναι τίποτα».

Ωστόσο, ο ίδιος τόνισε ότι η επιτυχία είναι κάτι φευγαλέο, ένας «αέρας» που δεν μπορείς να φυλακίσεις. «Ανησυχώ για κάθε επεισόδιο της σειράς. Κάθε φορά που παίζεται είμαι πάνω απ’ το τηλέφωνο, να δω τα μηχανάκια [της AGB] τι μετρήσανε. Δεν επαναπαύεται κανείς – τίποτα δεν είναι σίγουρο», ανέφερε.

Η επαφή του με τους ηθοποιούς

Για τον Μανούσο Μανουσάκη, η σχέση σκηνοθέτη-ηθοποιού ήταν βαθιά συναισθηματική. Εξομολογήθηκε ότι πολλές φορές έκλαψε μαζί με τους ηθοποιούς κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας μιας σκηνής.

«Δεν της δείχνω κίνηση, συναίσθημα της δείχνω», είπε στον κ. Χατζηνικολάου, αναφερόμενος στη συνεργασία του με τη Μαρία Παπαχαραλάμπους, με αφορμή μια σκηνή από τα γυρίσματα που προβλήθηκε στην εκπομπή του Mega.

Επίσης, ο σκηνοθέτης πίστευε ακράδαντα ότι αν ο ηθοποιός δεν πετύχει κάτι, τότε η ευθύνη βαραίνει και τον ίδιο. «Αν δεν το καταφέρει ο ηθοποιός σημαίνει ότι δεν το καταφέρνεις και εσύ. Δεν είναι ότι εσύ το κάνεις καλά και εκείνος δεν το κάνει καλά, προς Θεού».

Όταν ο Νίκος Χατζηνικολάου τον ρώτησε αν έχει «την αίσθηση της πλαστελίνης» στα χέρια του, αναφερόμενος στην αλληλεπίδραση που είχε ο σκηνοθέτης με τους ηθοποιούς του, αλλά και για τον τρόπο που προσπαθεί να «πλάσει» ένα συναίσθημα για να τους το μεταδώσει, ο ίδιος είπε: «Ναι, αυτό είναι αλήθεια, δεν το είχα σκεφτεί. Αλλά τώρα που το λέτε, έχεις αυτό το άγγιγμα ότι φτιάχνεις αυτό το πράγμα μαζί – αλλά μαζί [με τον ηθοποιό], από πλαστελίνη είναι και τα χέρια σου».

Σχετικά με τον καθοριστικό παράγοντα της χημείας, για το τελικό αποτέλεσμα της σειράς, που αναπτύχθηκε μεταξύ του ίδιου και του καστ, δήλωσε: «Ήμασταν όλοι μαζί ένα πράγμα. Δεν υπήρχε καμία ανταγωνιστικότητα και όλες οι προτάσεις ήταν επάνω στην εξέλιξη του θέματος».

Η κοινότητα των τσιγγάνων

Ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της σειράς ήταν η ανάδειξη της κουλτούρας της κοινότητας των Ρομά.

Ο κ. Μανουσάκης έδωσε μεγάλη προσοχή στη λεπτομέρεια, ενώ οι ηθοποιοί του έζησαν για «τρεις μήνες» στα Άνω Λιόσια «πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα», σύμφωνα με τις δηλώσεις του, ώστε να κατανοήσουν τη συμπεριφορά και τη σκέψη τους.

«Να μαθητεύσουν – να μάθουν τον χαρακτήρα, τον τρόπο, τη συμπεριφορά, τον τρόπο σκέψης. Ήταν πάρα πολύ σημαντικό», ανέφερε.

Ερωτηθείς για το πώς ήταν η συνεργασία με αυτόν τον κόσμο, καθώς δεν είναι συνηθισμένος να παίρνει μέρος σε τηλεοπτικές παραγωγές, ο κ. Μανουσάκης εξήγησε: «Είναι εθισμένος -και δίκαια- να είναι καχύποπτος προς κάποιον εισβολέα, που θέλει να παρουσιάσει τη ζωή του, που θα μπει σπίτι του. Γιατί τα παραδείγματα που έχουμε μέχρι τώρα, μάλλον δικαιολογούν την καχυποψία τους παρά τίποτε άλλο. Μας δέχθηκαν πάρα πολύ καλά. Στην αρχή, βέβαια, επιφυλακτικά. Βλέποντας τι κάναμε όμως, σιγά σιγά και σταδιακά, και οι άνθρωποι που μας βοήθησαν ανάμεσα από τους τσιγγάνους αρχικά, που μας σύστησαν και μας εισήγαγαν στην κοινότητά τους, ήταν και μια εγγύηση. Αφού είδαν το πρώτο επεισόδιο να παίζεται, τότε πια ανοίχτηκε η ψυχή τους και πραγματικά μας βοήθησαν, και πραγματικά ήρθαν δίπλα μας, και πραγματικά γίναμε συνεργάτες επί ίσοις όροις όλοι. Δεν τους κατηγορώ που είχαν καχυποψία, είχαν ολότελα δίκιο».

Το αποτέλεσμα ήταν μια σειρά που όχι μόνο ψυχαγώγησε αλλά και άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο η κοινωνία έβλεπε τους Ρομά. «Το ότι μια ερωτική ιστορία ανέδειξε ένα κοινωνικό θέμα τόσο έντονα, για μένα ήταν η επιτυχία της σειράς», σημείωσε.

Τέλος, ο χώρος, με τα χρώματα και τις ζωντανές σκηνές γλεντιού, έγινε ο «τρίτος πρωταγωνιστής», όπως τόνισε ο ίδιος. «Πιστεύω ότι ο χώρος ήταν ο τρίτος πρωταγωνιστής, είμαι σίγουρος. Όχι μονάχα ο άψυχος χώρος, αλλά οι κοπέλες πίσω με τα χρωματιστά φορέματα, που περνάγανε σαν πίνακας ζωγραφικής, όλο αυτό το άνοιγμα του ματιού…» είπε χαρακτηριστικά.

Η επιτυχία

Παρά την τεράστια αποδοχή της σειράς, ο Μανούσος Μανουσάκης δεν άφησε ποτέ την επιτυχία να τον παρασύρει. Η ομάδα του διατήρησε το υψηλό επίπεδο της παραγωγής, χωρίς να υποκύψει σε φθηνές λύσεις, καθώς «η επιτυχία είναι αέρας».

«Δεν παρασυρθήκαμε σε ευκολίες, να πει κανείς “α, έχουμε την επιτυχία, ας ξεπεράσουμε κάτι γρήγορα”», είπε στον Νίκο Χατζηνικολάου.

Για τον σκηνοθέτη, η πραγματική ανταμοιβή ήταν η επίδραση που είχαν οι «Ψίθυροι Καρδιάς» στο κοινό. Η ταύτιση με τους χαρακτήρες, τα δάκρυα και η συναισθηματική ένταση που δεν παραδέχεται εύκολα ο θεατής.

«Δεν θέλουμε να παραδεχθούμε ότι κλάψαμε ή ότι ταυτιστήκαμε [με τα πρόσωπα της σειράς]», σχολίασε και πρόσθεσε: «όπως δεν παραδεχόμαστε πολλά συναισθήματα στη ζωή μας άλλωστε».

Πηγή: enikos.gr