Ο επανασχεδιασμός του Δακτυλίου, τα «έξυπνα» φανάρια σε Κηφισίας και Μεσογείων και οι άλλες άμεσες παρεμβάσεις που πρότειναν οι επιστήμονες. Εξετάζονται κίνητρα για να αυξηθεί η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Ο αυτοκινητόδρομος Θήβας - Ελευσίνας, οι ανισόπεδοι κόμβοι στη Βουλιαγμένης, η αναβάθμιση του Κηφισού και τα υπόλοιπα οδικά έργα που βρίσκονται υπό αξιολόγηση.
Βασανιστικές αποδεικνύονται η οδήγηση και η μετακίνηση στους δρόμους της Αθήνας, η οποία θυμίζει απροσπέλαστη πόλη εξαιτίας των τεράστιων καθυστερήσεων από το χάος που επικρατεί στις κεντρικές οδικές αρτηρίες.
Η πρωτεύουσα μοιάζει να παραλύει καθημερινά, με τους οδηγούς και τους επιβάτες να βρίσκονται σε απόγνωση. Ειδικοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και επισημαίνουν ότι, αν δεν αντιμετωπιστεί εδώ και τώρα το πρόβλημα, η κατάσταση το προσεχές διάστημα θα γίνει πολύ χειρότερη. Οπως τονίζουν στη Realnews, μαγικές λύσεις μπορεί να μην υπάρχουν, ωστόσο κάνουν λόγο για μια σειρά μέτρων που θα μπορούσαν να βελτιώσουν την καθημερινότη- τα χιλιάδων πολιτών.
«Παρωχημένο» και «αναχρονιστικό» χαρακτηρίζεται από τους ειδικούς το μέτρο του Δακτυλίου, καθώς αντί να παρατηρείται αποσυμπίεση της κίνησης καταγράφεται επιδείνωση του κυκλοφοριακού, με σημαντικούς οδικούς άξονες του Λεκανοπεδίου να φρακάρουν για ώρες. «Μια σημαντική αλλαγή που πρέπει να γίνει… χθες είναι η τροποποίηση του Δακτυλίου με τα μονά-ζυγά. Πρόκειται για ένα παρωχημένο μέτρο, το οποίο πρέπει να μετατραπεί, όπως γίνεται σε όλες τις μητροπολιτικές περιοχές της Ευρώπης, σε έναν πράσινο Δακτύλιο με κυκλοφοριακά και περιβαλλοντολογικά κριτήρια, ώστε να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο», δηλώνει στην «R» ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Αθανάσιος Τσιάνος. Την εκτίμηση ότι η τεχνολογία πρέπει να μπει στη μάχη για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού εφιάλτη που ζουν καθημερινά οι οδηγοί εκφράζει ο σύμβουλος διαχείρισης κυκλοφορίας Κίμων Λογοθέτης, τονίζοντας ότι τα «έξυπνα» φανάρια είναι μια λύση η οποία θα μπορούσε να έχει άμεσο αποτέλεσμα.
«Σε αυτή τη μη διαχειρίσιμη φάση που βρισκόμαστε είναι επιβεβλημένη ανάγκη να γίνει καλύτερος προγραμματισμός στους φωτεινούς σηματοδότες. Βεβαίως επικαιροποιούνται, αλλά θα πρέπει αυτό να γίνεται πιο συχνά. Αμεσα θα πρέπει να τοποθετηθούν και να λειτουργήσουν τα “έξυπνα” φανάρια, τα οποία θα ρυθμίζουν την κυκλοφορία λαμβάνοντας δεδομένα σε πραγματικό χρόνο. Αυτό το μέτρο θα μπορούσε να λειτουργήσει αποτελεσματικά για τις λεωφόρους Κηφισίας και Μεσογείων, στις οποίες καθημερινά παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις», λέει στην «R» ο Κ. Λογοθέτης.
Μέσα μαζικής μεταφοράς
«Να επιστρέψουν οι άνθρωποι στα ΜΜΜ και να τα εμπιστευτούν ξανά». Αυτός είναι ο στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Οπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου, το μεγάλο στοίχημα για την επίλυση του κυκλοφοριακού είναι να βελτιωθεί άμεσα η κατάσταση των μέσων, να ανανεωθεί ο στόλος και να αυξηθούν οι συχνότητες των δρομολογίων. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Στέφανος Αγιάσογλου, διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΥ, αναφέρει στην «R» ότι ημερησίως μεταφέρονται με τα μέσα μεταφοράς περισσότεροι από 1.000.000 επιβάτες, συμβάλλοντας στο μέτρο του εφικτού στην ελάφρυνση του κυκλοφοριακού φόρτου στους δρόμους της Αττικής.
«Προκειμένου οι αστικές συγκοινωνίες να αποτελέσουν προτεραιότητα για το επιβατικό κοινό, προχωρήσαμε σε ουσιαστική αναδιάρθρωση και εκσυγχρονισμό των παρεχόμενων υπηρεσιών, ανανεώνοντας σε μεγάλο βαθμό τον γερασμένο στόλο των οχημάτων μας. Εντάξαμε στα καθημερινά δρομολόγια 140 νέας τεχνολογίας ηλεκτρικά λεωφορεία, ενώ μέχρι τα τέλη του καλοκαιριού του 2025 στον στόλο μας θα έχουν ενταχθεί 950 νέα λεωφορεία, διασφαλίζοντας σύγχρονες, πιο φιλικές για το περιβάλλον και προσβάσιμες για όλους τους επιβάτες μεταφορές», δηλώνει ο Στ. Αγιάσογλου.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΥ εστιάζει στη σωστή χρήση των 50 χλμ. λεωφορειολωρίδων και τονίζει ότι η επιτήρησή τους με ηλεκτρονικά μέσα, η επέκτασή τους και η ενίσχυση του ελέγχου από τις αρμόδιες Αρχές θα συμβάλουν σημαντικά στη διευκόλυνση των δρομολογίων. «Υπάρχουν και άλλες παρεμβάσεις της Περιφέρειας, όπως η ρύθμιση των σηματοδοτών, ώστε να δίνεται προτεραιότητα στην κίνηση των λεωφορείων, αλλά και η δημιουργία σταθμών μετεπιβίβασης, όπου θα διασυνδέονται διαφορετικά μέσα μεταφοράς, π.χ. τα λεωφορεία με το τραμ. Αυτά θα βοηθήσουν σημαντικά στην ευκολότερη ροή κυκλοφορίας των οχημάτων μας και κατ' επέκταση στη μείωση των καθυστερήσεων», συμπληρώνει ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΥ.
Στη σημασία της θωράκισης των λεωφορειολωρίδων αναφέρεται και ο Κ. Λογοθέτης. «Τα λεωφορεία σήμερα κινούνται με 11 χιλιόμετρα την ώρα. Εικόνες με παρκαρισμένα οχήματα και παρατημένους κάδους απορριμμάτων πάνω στις λεωφορειολωρίδες πρέπει να πάψουμε να τις βλέπουμε. Οι λεωφορειολωρίδες πρέπει να μείνουν ανοιχτές, ώστε να αυξηθεί η μέση ταχύτητα των μέσων μαζικής μεταφοράς και να γίνουν και πάλι ελκυστικά αλλά και αποτελεσματικά για τους επιβάτες».
Ανάσα
Εκτός των παραπάνω, η κυβέρνηση αναμένεται να δρομολογήσει νέα οδικά έργα που θα δώσουν ανάσα στο κυκλοφοριακό χάος στο Λεκανοπέδιο Αττικής. Οπως ανέφεραν στην «R» πηγές του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, «υπάρχουν προτάσεις οι οποίες τους επόμενους μήνες θα αξιολογηθούν. Από εκεί και πέρα θα γίνει μια προτεραιοποίηση για το ποιες από αυτές είναι εφικτές, ποιες θα έχουν το καλύτερο αποτέλεσμα και, το κυριότερο, πόσο θα κοστίσουν».
Από την πλευρά του, ο Αθ. Τσιάνος μιλά για τον Γολγοθά που βιώνουν καθημερινά χιλιάδες οδηγοί στον Κηφισό και αναφέρεται σε ένα οδικό έργο που θα ανακούφιζε την κίνηση. «Υψίστης σημασίας είναι και τα οδικά έργα που έχουν μείνει πίσω και ιδιαίτερα τα περιφερειακά οδικά έργα. Τα έργα αυτά χρειάζονται χρόνο και χρήμα. Ενα σημαντικό έργο είναι η δημιουργία του οδικού άξονα Ελευσίνας - Θήβας. Ουσιαστικά, πρόκειται για μια δεύτερη πύλη από τον βορρά προς την Αττική, η οποία θα βοηθήσει ουσιαστικά στην αποσυμφόρηση του Κηφισού. Είναι ένα πολύ σημαντικό έργο για πολλούς λόγους, όχι μόνο κυκλοφοριακούς. Δεν είναι δυνατόν να υπάρχει μόνο η πρόσβαση από τη Μαλακάσα. Επιπλέον, θα αποτελέσει πύλη γι' αυτούς που θέλουν να πάνε από τον βορρά στον νότο, οι οποίοι σήμερα αναγκαστικά θα περάσουν μέσα από το οδικό δίκτυο της Αττικής», επισημαίνει.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, απαραίτητη κρίνεται και η αναβάθμιση της λεωφόρου Κηφισού, με ασφαλτόστρωση, σωστή διαγράμμιση και τοποθέτηση καμερών για την παρακολούθηση της κίνησης σε πραγματικό χρόνο. Οι μεγάλες καθυστερήσεις στον Κηφισό γίνονται λόγω των τροχαίων ατυχημάτων που σημειώνονται καθημερινά. Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να υπάρχει άμεση απόκριση ώστε τα οχήματα να απομακρύνονται για να εξαλειφθούν οι καθυστερήσεις που βλέπουμε σήμερα.
Οπως αναφέρει, η επέκταση της δυτικής περιφερειακής οδού και η σύνδεσή της με τη λεωφόρο Σχιστού, καθώς και η επέκταση της λεωφόρου Κύμης, είναι έργα τα οποία θα ανακουφίσουν τους οδηγούς και τις γύρω περιοχές που παρουσιάζουν αυξημένη κίνηση. Την ίδια στιγμή, επιβεβλημένη θεωρείται και η επέκταση της Αττικής Οδού προς τη λεωφόρο Βουλιαγμένης, καθώς και η αναβάθμιση της λεωφόρου Βουλιαγμένης με ανισόπεδους κόμβους. Αυτό το έργο είναι πολύ σημαντικό να γίνει σύντομα, ώστε να μη συμπέσουν οι εργασίες με τη λειτουργία του Ελληνικού.
Μετρό
Η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού δεν είναι εύκολο στοίχημα και ήδη κάποια έργα που είναι σε εξέλιξη, όπως η γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, έχουν στόχο να ανακουφίσουν την κίνηση στους δρόμους της πρωτεύουσας. Συγκεκριμένα, η νέα γραμμή του μετρό βρίσκεται ήδη σε φάση κατασκευής, με τους μετροπόντικες να έχουν ήδη διανύσει 2,2 χλμ. Από τα συνολικά 13 χιλιόμετρα σήραγγας.
Οπως λέει στην «R» ο Αθ. Τσιάνος, στον επιχειρησιακό σχεδιασμό προβλέπονται οι επεκτάσεις των γραμμών του μετρό, με την Αττική να διαθέτει 80 σταθμούς και να χρειάζεται τουλάχιστον 200, αλλά και οι επεκτάσεις του προαστιακού προς Ραφήνα και Λαύριο, με αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων. Ωστόσο, να σημειωθεί ότι για τα συγκεκριμένα έργα δεν υπάρχουν ακόμα ακριβή χρονοδιαγράμματα.