Quantcast

Γεωργιάδης: Ρυθμίσεις για να «τρέξουν» τα μέτρα ενίσχυσης του ΕΣΥ

Ρυθμίσεις για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Υγείας και την παρακολούθηση και αξιολόγηση της φαρμακευτικής δαπάνης, περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας, που συζητείται από σήμερα στην επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής.

«To νομοσχέδιο αντιμετωπίζει πολλές εκκρεμότητες εξαιτίας των οποίων δεν μπορούσαν να «τρέξουν» διάφορα θέματα στο ΕΣΥ και τώρα ερχόμαστε και τα λύνουμε ένα-ένα για να έχει ο κόσμος καλύτερες υπηρεσίες υγείας», είπε ο υπουργός Υγείας 'Αδωνις Γεωργιάδης και πρόσθεσε, απευθυνόμενος στα κόμματα της αντιπολίτευσης: «Δεν υπάρχει κάποιο άρθρο στο νομοσχέδιο, ιδεολογικού χαρακτήρα για να τσακωνόμαστε. Είναι όλες οι ρυθμίσεις τεχνικού τύπου, για να προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις, προηγουμένων νόμων, που κολλούσαν σε κάποια σημεία. Τώρα αν θέλετε να τσακωνόμαστε και γι αυτά, κάντε το. Εγώ, από την πρώτη μέρα στην πολιτική, και ως βουλευτής της αντιπολιτεύσεως και ως συμμετέχων στα υπουργικά σχήματα με τρεις διαφορετικές κυβερνήσεις, εκλαμβάνω την πολιτική ως εφαρμοσμένη τέχνη. Εμένα με ενδιαφέρει το αποτέλεσμα. Τώρα, να τσακωνόμαστε αν είμαστε εμείς πιο δεξιοί κι εσείς πιο αριστεροί, τι σημασία έχει γι΄αυτόν που είναι στο 'Αγιο Όρος και πρέπει να πάρει τα φάρμακά του ή γι΄αυτόν που πρέπει να κάνει τη μεταμόσχευσή του γρηγορότερα».

«Δεν απεργαζόμαστε διάλυση του ΕΣΥ», σημείωσε ο κ. Γεωργιάδης για να προσθέσει ότι δεν υπάρχει κανένας τρόπος να υπάρξει κάλυψη υγείας ενός λαού, πόσο μάλλον του ελληνικού λαού, για γεωγραφικούς λόγους, χωρίς ο βασικός πυλώνας να είναι το δημόσιο σύστημα. «Η βασική διαφορά των δύο συστημάτων είναι ότι το ιδιωτικό θέλει να πηγαίνει εκεί που βγάζει κέρδος, το δημόσιο πρέπει να παρέχει υπηρεσίες και εκεί που έχει ζημίες. Στα περισσότερα μέρη της επικράτειας, το σύστημα είναι ζημιογόνο. 'Αρα, στα περισσότερα μέρη της επικράτειας δεν πρόκειται να πάει ποτέ ιδιώτης. 'Αρα ιδιωτικοποίηση του ΕΣΥ δεν μπορεί να γίνει. Αυτό που μπορεί να γίνει είναι να υπάρξει πολύ μεγαλύτερη συνέργεια του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα, διότι η έλλειψη προσωπικού, στην Ελλάδα όπως και σε όλον τον κόσμο, επιβάλλει αυτή τη συνέργεια. Και ένα πολύ επιτυχημένο εφαρμοσμένο παράδειγμα συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού συστήματος είναι ο ΕΟΠΥΥ και η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας», είπε ο 'Αδωνις Γεωργιάδης και πρόσθεσε ότι η δημιουργία του ΕΟΠΥΥ επέτρεψε την πρόσβαση των ασφαλισμένων στα ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα και αυτό είναι άριστο παράδειγμα συνέργειας, δημόσιου και ιδιωτικού συστήματος, επ΄ωφελεία των πολιτών, οι οποίοι εισπράττουν πολύ καλύτερες και ταχύτερες υπηρεσίες υγείας.

«Αυτό το μοντέλο πρέπει να εφαρμόσουμε, από εδώ και μπρος, κάθετα και οριζόντια, και να αξιοποιήσουμε και τις δυνατότητες του ιδιωτικού τομέα», είπε ο υπουργός Υγείας και έδωσε ένα «παράδειγμα» για την αξιοποίηση των δυνατοτήτων του ιδιωτικού τομέα: «την περασμένη Παρασκευή, με τον κ. Θεμιστοκλέους και τον κ. Βαρτζόπουλο, βρεθήκαμε στη Θεσσαλονίκη. Εκεί, ένας ιδιωτικός όμιλος υγείας, ο όμιλος του Ιατρικού Κέντρου Αθηνών, ίδρυσε το μεγαλύτερο εξειδικευμένο ογκολογικό νοσοκομείο στην ανατολική Ευρώπη. Αυτό είναι κακό για τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας στην Ελλάδα; Είναι πολύ καλό γιατί υπηρεσίες εξειδικευμένες στην ογκολογία που ακόμα δεν μπορεί να παράσχει το δημόσιο σύστημα, αντί να πληρώνουμε για κάποιον ασθενή, να έχει αυτές τις υπηρεσίες στο εξωτερικό, μέσω του ΕΟΠΥΥ, θα τις βρίσκει στη Θεσσαλονίκη. 'Αρα, δεν είναι τα δύο συστήματα ανταγωνιστικά, κατ΄ανάγκη, μπορεί να λειτουργήσουν και συμπληρωματικά. Αυτή είναι η βούληση τη δική μας, αυτό υπηρετούμε, ώστε να δώσουμε πολύ καλύτερο σύστημα υγείας στους Έλληνες πολίτες».

Ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας Νίκος Βλαχάκος είπε ότι η ενίσχυση του ΕΣΥ είναι βασικό ζήτημα στην κυβερνητική ατζέντα, και γι΄αυτό η κυβέρνηση, από την αρχή της θητείας της, εισήγαγε μεταρρυθμίσεις με στόχο την αναβάθμιση των υπηρεσιών υγείας, την αύξηση της χρηματοδότησης του ΕΣΥ και τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών. «Το νομοσχέδιο», είπε ο εισηγητής της ΝΔ, «δίνει λύση σε διάφορα ζητήματα που άπτονται της απρόσκοπτης λειτουργίας των υγειονομικών δομών και υπηρεσιών, αποσκοπεί στην εύρυθμη λειτουργία και αναβάθμιση των υπηρεσιών υγείας, με γνώμονα το συμφέρον των πολιτών». Ο εισηγητής της ΝΔ αναφέρθηκε εμφατικά στη ρύθμιση για την παράταση παραμονής στην υπηρεσία γιατρών του ΕΣΥ με σκοπό την εύρυθμη λειτουργία των δομών του συστήματος, αλλά και στον επανακαθορισμό των άγονων περιοχών, ώστε να προβλεφθούν κίνητρα προσέλκυσης και παραμονής των γιατρών στις περιοχές αυτές.

Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Ιωάννης Τσίμαρης είπε ότι και σε αυτό το νομοσχέδιο αποτυπώνεται η έλλειψη σχεδίου δράσης. Αναφερόμενος στις διατάξεις για την φαρμακευτική δαπάνη, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ είπε ότι «στην Ελλάδα δεν εφαρμόζουμε την πολιτική φαρμάκου, αλλά πυροσβεστική πολιτική διαχείρισης της φαρμακευτικής δαπάνης, η οποία αποδεικνύεται και λανθασμένη». Όλα τα μέτρα και οι παρεμβάσεις που λαμβάνονται από την κυβέρνηση είναι προσανατολισμένα προς σ` αυτήν την κατεύθυνση και φυσικά αγνοείται σημαντικά η μεγάλη επενδυτική διάσταση του κλάδου, είπε ο κ. Τσίμαρης και πρόσθεσε ότι «το φάρμακο είναι επένδυση στην υγεία, στην οικονομία, στο ασφαλιστικό σύστημα και στην ποιότητα ζωής», αλλά «έχουμε εγκλωβιστεί σε μια πεποίθηση που θέλει τη δαπάνη για το φάρμακο να είναι μόνο κόστος».

Ο ειδικός αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ Ανδρέας Παναγιωτόπουλος είπε ότι το υπουργείο φέρνει ένα ακόμα νομοσχέδιο «εντεταλμένο στην ιδιωτικοποίηση του ΕΣΥ». «Η Κυβέρνησή σας διανύει τον έκτο χρόνο της διακυβέρνησης οπότε νομίζω ότι δεν έχετε το δικαίωμα να παραδίδετε το Εθνικό Σύστημα Υγείας στο ασύδοτο επιχειρείν, το οποίο μπορεί να σας αρέσει, αλλά εμάς δεν μας ταιριάζει τόσο πολύ για ένα σύστημα υγείας που θέλουμε να το λέμε δημόσιο. Γιατί εμείς έτσι αντιλαμβανόμαστε και οι εργαζόμενοι σε αυτό πρέπει να έχουν λόγο. Τώρα το αν ο λόγος των εργαζόμενων ανθρώπων του πεδίου δεν μας αρέσει και τους βαφτίζουμε συμμορία της μιζέριας ή κομμουνιστές ή δεν ξέρω τι άλλο εσείς θεωρείτε, νομίζω ότι είμαστε εκτός πραγματικότητας», ανέφερε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ.

«Πρόκειται για μέτρα που ήδη έχουν εφαρμοστεί και όχι μόνο δεν έχουν ενισχύσει το ΕΣΥ, αλλά έχουν εξαναγκάσει τους πολίτες να στραφούν στους επιχειρηματίες της υγείας», είπε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Λαμπρούλης. «Προβλέπονται, για ακόμη μία φορά, μια σειρά από παρατάσεις του χρόνου εργασίας διαφόρων κατηγοριών εργαζομένων με ολιγόμηνες συμβάσεις ορισμένου χρόνου, μπλοκάκια, άντε ξανά οι παρατάσεις του εργάσιμου βίου. Στην ουσία αυξάνετε το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης των γιατρών από το 67ο στο 70ο έτος. Την ίδια στιγμή υπάρχουν τεράστια κενά σε αυτούς τους χώρους και φυσικά τεράστιες και μόνιμες ανάγκες των ασθενών σε υπηρεσίες υγείας», είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ και κατήγγειλε ότι στο όνομα του δημοσιονομικού εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης, η κυβέρνηση αύξησε κι άλλο τις τιμές των φαρμάκων, με την απειλή μάλιστα ότι αν οι ασφαλισμένοι δεν πληρώσουν ακόμα περισσότερα στην ουσία για τα φάρμακά τους, δεν θα τα βρίσκουν στα φαρμακεία.

Για νομοσχέδιο «αχταρμά» έκανε λόγο ο ειδικός αγορητής της «Νίκης» Νίκος Παπαδόπουλος. Ανέφερε, επίσης, ότι τους μόνους πόρους που δίνει το νομοσχέδιο αυτό, είναι δύο εκατομμύρια ευρώ στο Ωνάσειο, και την ίδια ώρα «αφαιρεί από το ισχαιμικό ΕΣΥ, δυο έγκριτα διαπιστευμένα εργαστήρια, τα εργαστήρια ανοσολογίας και ιστοσυμβατότητας». Το νομοσχέδιο δεν επιλύει κανένα από τα προβλήματα του ΕΣΥ, δεν δίνει καμία λύση στα πολλά προβλήματα που υπάρχουν. Αντίθετα, θα δημιουργήσει πολύ περισσότερα προβλήματα. Περιέχει δε και σκανδαλώδεις διατάξεις, είπε ο κ. Παπαδόπουλος.

«Η κυβέρνηση δεν θέλει και δεν αποσκοπεί στην αναβάθμιση της δημόσιας υγείας, διότι, πολύ απλά, δεν πιστεύει στη δημόσια υγεία. Γι' αυτό και την υποβαθμίζει μεθοδικά και συστηματικά, ούτως ώστε να αναδείξει την ιδιωτική υγεία και να προστατεύσει με αυτόν τον τρόπο συμφέροντα ιδιωτών», είπε η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης Μαρία Αθανασίου και πρόσθεσε: «η κυβέρνηση, ούτε με αυτό το νομοσχέδιο έχει κανένα απολύτως σκοπό να επιλύσει κανένα πρόβλημα από αυτά τα οποία ταλαιπωρούν το δημόσιο σύστημα υγείας και τους πολίτες, είτε μιλάμε για ασθενείς, είτε για γιατρούς, είτε για νοσηλευτικό και βοηθητικό προσωπικό. Συνεπώς, δεν μιλάμε για επίλυση, αλλά για διαιώνιση προβλημάτων, αφού η κυβέρνηση δεν έχει καμία πρόθεση να δει κατάματα την αλήθεια και να λάβει μέτρα δραστικά και αποτελεσματικά».

«Δυστυχώς για τους πολίτες και σε αυτό το νομοσχέδιο δεν προκύπτει ένας στρατηγικός σχεδιασμός για τον εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης, παρά μόνο πρόχειρα και αποσπασματικά μέτρα, που με μία επόμενη νομοθετική παρέμβαση αναιρούνται ή τροποποιούνται, ανάλογα με τη δυναμική των πιέσεων που ασκούνται κάθε φορά, είτε από την πλευρά της εγχώριας φαρμακοβιομηχανίας είτε από την πλευρά των πολυεθνικών και με συχνά χρησιμοποιούμενο εργαλείο τη μετακύλιση του κόστους στις τσέπες των ασθενών», ανέφερε ο ειδικός αγορητής της Νέας Αριστεράς Οζγκιούρ Φερχάτ.

Ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας Σπύρος Μπιμπίλας είπε ότι το νομοσχέδιο επιχειρεί να λύσει μεγάλο εύρος προβλημάτων με τρόπο αποσπασματικό που «αντανακλά τον αναποτελεσματικό και ελλιπή σχεδιασμό που χαρακτηρίζει την πολιτική της κυβέρνησης στα θέματα της υγείας». Αυτά, τόνισε ο κ. Μπιμπίλας, αν και η Ελλάδα έχει έναν από τους υψηλότερους δείκτες, στην Ευρώπη, στις ιδιωτικές δαπάνες υγείας και ενώ μεγάλο μέρος του πληθυσμού δεν μπορεί να καλύψει τις δαπάνες υγείας του και οι ελλείψεις προσωπικού είναι μεγάλες, ιδίως στην περιφέρεια. «Με το νομοσχέδιο, τα προβλήματα στη λειτουργία του ΕΣΥ δεν αντιμετωπίζονται με παρεμβάσεις ουσίας αλλά με αποσπασματικά μέτρα, με αμφίβολη αποτελεσματικότητα», είπε ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας αν και δεν αρνήθηκε ότι με τις τιθέμενες διατάξεις επιχειρείται τα κακώς κείμενα να βρεθούν σε «κάπως καλύτερο δρόμο».